Rola nauczyciela wspierającego

Nauczyciel wspierający czuwa nad integracją zespołu klasowego i włącza go w życie społeczności szkolnej.

 

Praca nauczyciela wspierającego z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych opiera się na właściwym ich poznaniu, aby oferować im jak najlepszą pomoc w zdobywaniu przez nich wiedzy. W tym celu dokonuje on diagnozy pedagogicznej, oceniając możliwości i predyspozycje ucznia. Na podstawie orzeczeń lub opinii z Poradni Pedagogiczno – Psychologicznych tworzy indywidualne kierunkowe i elastyczne programy edukacyjne dostosowane do potrzeb i możliwości uczniów. Sam także prowadzi zajęcia terapeutyczne dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

 

Na każdej lekcji nauczyciel wspierający ściśle współpracuje z nauczycielem kształcenia zintegrowanego lub nauczycielami przedmiotu uczącymi w danej w klasie integracyjnej. Wcześniej wspólnie ustalane są cele i zakres pomocy uczniom, aby mógł on na każdej lekcji efektywnie wspomagać ich pracę. Pełni rolę „dyskretnego” doradcy w taki sposób, aby nie zaburzać toku lekcji i wspierać pracę potrzebujących tego uczniów. Często przygotowuje dodatkowe karty pracy, sprawdziany, które mają zróżnicowany poziom trudności dostosowany do możliwości dziecka. Zachęca uczniów do pracy, do aktywnego udziału w zajęciach, zapobiega ich bierności. Przede wszystkim stara się stworzyć jak najlepsze warunki do rozwoju dziecka, dając mu możliwość odniesienia sukcesu. Dlatego nie tylko sam efekt końcowy pracy ucznia jest ważny, ale przede wszystkim wkład włożony w jej wykonanie.

 

Chcę dodać, że praca nauczyciela wspierającego nie ogranicza się tylko do uczniów z orzeczeniami do kształcenia w klasie integracyjnej. Uczeń wolniej pracujący może liczyć na podział materiału na mniejsze partie. Uczeń zdolny na dodatkowe zadania podczas zajęć, na dodatkowe teksty do opracowywania, itp. Podsumowując, na pomoc i wsparcie nauczyciela wspierającego może liczyć każdy uczeń, który tego potrzebuje.

 

Opracowała Monika Lewtakowska